От едно послушно, но наказвано дете
Снимка: Guliver / iStock
Не мога да ви кажа защо, но все така се получаваше – аз много слушах, а те все намираха за какво да ме накажат. И ме наказваха всякак. Преди това ми се караха. След това аз страдах. Трагедия.
Преди всичко обаче трябва да призная, че наказанията при мен не бяха свързани със седене на колене върху царевични зърна или други подобни китайски мъчения за хора без въображение и стратегическо мислене. Майка ми си имаше по-ефективни методи, с които правеше иначе ведрия ми детски живот черен.
Сега, години по-късно, когато единственият човек, който ме наказва, съм самата аз, си давам сметка как са ми повлияли някои възпитателни методи, как са оформили някое качество или тъкмо обратното – тотално са отсвирили друго; как някои мои действия или бездействия са резултат на тези наказания.
Аз все още нямам свое дете, но ако имам някой ден, знам, че ще му се карам и ще го наказвам. Със сигурност. Но ето какво ще се старая да избягвам, съдейки от собствения си опит.
Любимата играчка
Спомням си, че няколко пъти бях лишавана от любимия си хеликоптер (един с нагризана перка), но не си спомням причините за това. Което идва да рече, че наказанието не си е свършило много добре работата, защото не съм запомнила какво е провинението, дето не бива да се повтаря, а съм зациклила на хеликоптера, за който и сега мога да пусна сълза.
Сещам се, че го сънувах и много страдах, защото не сме заедно – аз да му дъвча перките, а той да си хеликоптерства. Имаше опасност да се превърна в ужасен вещоман, защото и децата, и възрастните, както се знае, искат много повече нещата, които нямат. Ако се бях фиксирала истински в този хеликоптер (за каквото допринася конфискацията и последвалото страдание), вероятно щях да си остана фиксирана завинаги и в други ценни за мен вещи. Нямаше да давам на никого „да си играе с тях“, щях да си ги гледам и ползвам самостоятелно и нито едно родителско тяло не би могло да ни раздели.
Освен това, сега като чета разни изследвания, става ясно, че играчка от дете трябва да се взема, само когато белята, която то е свършило, е свързана директно с играчката. Т.е. ако аз бях цапардосала малката ми сестра с хеликоптера по главата, да ми го вземат, но не си спомням да е имало такова нещо.
В малко по-късни години се сещам, че отнякъде се появи една телевизионна игра, с която аз и сестра ми направо злоупотребявахме. Майка ни не беше никак щастлива от този факт, защото цъкането пред телевизора за нея беше някакво „зомбиране“.
Няколко пъти се разминахме на косъм с изхвърлянето на играта през прозореца. Добре, че не беше наша и затова на мама не ѝ стигна смелост.
Най-тъпото в цялата работа беше, че от тази забрана за играене на играта страдахме всички – и ние, и тя. Ние – защото трябваше да се крием и тайно да си джиткаме, тя – защото само си късаше нервите и викаше по нас.
А то на телевизионна игра не може да се играе безкрайно много време, защото в един момент пръстите ти се парализират и всичко приключва. Тя обаче не искаше да чака този момент. По-лошото е, че противопоставяше играта на всякакви други интелектуални занимания като четенето на книжка, например, и ние, макар да не бяхме такива деца, намразвахме четенето за сметка на играта.
Освен това родителите някак не могат да схванат, че игрите развиват немалко умения у децата – пространствено мислене, рефлекси, логическо мислене и подобни нелоши работи. Ето тук има повече информация, ако на някого му е интересно.
Задачите по математика
Снимка: Guliver / iStock
В малко по-напреднала възраст, когато съм се държала непочтително (не го разбирайте в смисъла, в който го схващат героите на Джейн Остин, по-скоро съм се тръшкала за нещо безмислено и съм обидила някого) или когато майка ми не беше в добро настроение (не беше рядкост), бях заставяна да решавам задачи по математика от един сборник от Балканската война.
Тази велика забава се случваше винаги в събота и неделя, когато другите деца си правеха каквото си искат. Или поне така си мислех.
Задачите бяха отвратителни. От тези, в които се пита колко е обиколката на лелята от горния етаж в сантиметри, като се вземе предвид, че един басейн се пълни от три страни от три тръби, едната е запушена, другата е къса, а третата пуска на капки.
Естествено, никога не можех да ги реша. Майка ми не можеше да ми ги обясни, защото беше минала това ниво на компетентност по математика, но на нея и стигаше тая награда – да ме гледа как се гърча и пуфтя над една тетрадка и някакъв разнебитен сборник.
Нито станах добър математик, нито заобичах математика. А и няма как – винаги я свързвам с някаква тегоба и наказание. Според мен е недопустимо интелектуалният труд, под каквато и да е форма, да се вкарва като вид наказание.
Ако не ме бяха наказвали със задачи по математика, заради което постепенно аз да намразя и да блокирам в мозъка си всичко, що е цифра, днес можеше и да съм друг човек, на друго място – по-практично и доходоносно от писането на текстове, които, както знаем, всеки може да напише.
Подреждане
Снимка: Guliver / iStock
Най-великото беше, когато със сестра ми сме били непослушни и майка ми реши, че ето сега е време да си подредим всички гардероби и чекмедженца. Как ставаше това? Всичко се изсипваше на земята и се казваше: „Айде сега, сгъвайте!“
Това бяха омразни часове на безмислен труд, които трябваше да ме научат как по най-правилния и целесъобразен начин да сгъна 14-те си чифта бели чорапогащници за училище, така че като ги сложа в гардероба, да не се разпада купчинката, щом се извади някой чорапогащник.
Също така трябваше да чистя чекмеджето на бюрото си с прахосмукачка. Защо, след като то си стои затворено, така и не разбирах.
После майка ми идваше и преглеждаше как са нещата и ако нещо не ѝ допадне, разваляше и мъката започваше наново. Гардеробът, шкафовете и чекмедженцата издържаха в прилична подредба не повече от два дни. След това всичко придобиваше по-естествен за детска стая вид.
Днес си давам сметка, че липсата ми на афинитет към реда по конец може би е някакъв вътрешен бунт срещу тези полуказармени, полувъзпитателни методи. Днес гардеробите и чекмеджетата в моя дом са подредени (или съвсем не са) по мое усмотрение и никога не бих отделила повече от 10 минути за сгъване и прибиране. За някои домакини това може и да е голям проблем, но за детето в мен си е истински празник.
Елисавета Цалова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари